Apurahojen hakeminen

Apurahojen hakeminen

Hakuohjeet

Patricia Seppälän säätiö myöntää apurahoja kuvajournalismin, lehtikuvauksen, dokumentoivan ja raportoivan valokuvauksen projekteihin, kuvajournalismin kehittämiseen ja tutkimukseen, kuvajournalismin opiskeluun ja opetukseen sekä näyttelyihin ja kirjaprojekteihin. Lisäksi järjestämme kolmipäiväisen digitaalisen kuvankäsittelyn kurssin helmikuussa 2018. Kurssin vetää Timo Kirves.

Seuraavissa hakuohjeissa kerrotaan hakemuksen tekemisestä säätiön sähköisessä hakupalvelussa. Hakemuksen sisältöön liittyvissä asioissa voit kysyä neuvoa säätiön asiamieheltä Paula Arvakselta, puh. +358 44 586 6144, paula.arvas@patriciaseppalansaatio.fi. Teknisissä ongelmatilanteissa neuvoja antaa hakupalvelun tekninen tuki, jonka yhteystiedot löydät hakulomakkeesta. Lue nämä hakuohjeet, ennen kuin siirryt täyttämään hakulomaketta.

Hakuaika

Patricia Seppälän säätiön apurahojen hakuaika on tammikuu. Vuonna 2018 sähköinen hakulomake on auki 2.-31.1. Hakemukset lähetetään säätiölle sähköisen hakupalvelun kautta siten, että ne on tallennettu viimeisenä hakupäivänä 31.1. klo 23.59 mennessä Suomen aikaa. Tämän ajankohdan jälkeen saapuneita hakemuksia ei huomioida. Hae ajoissa, sillä haun viimeisinä tunteina palvelu voi ruuhkautua.

Sähköinen haku

Hakemus tehdään sähköisessä hakupalvelussa. Linkki sinne on avoinna apurahojen hakuajan ja löytyy näiden ohjeiden alta.

Sähköisessä hakupalvelussa on kirjautumisohjeet. Kirjauduttuasi saat käyttäjätunnuksen, jolla pääset täyttämään hakulomakkeen. Valmis lomake lähetetään säätiölle sähköisesti hakupalvelun kautta. Lomaketta ei siis tarvitse tulostaa ja postittaa. Säätiö käsittelee hakemukset, jotka ovat saapuneet sille sähköisen hakujärjestelmän kautta apurahojen hakuaikana. Myöhästyneitä tai muulla tavalla lähetettyjä hakemuksia ei huomioida.

Yhdellä hakemuksella voi hakea vain yhtä apurahaa. Mikäli haet useammalle kuin yhdelle hankkeelle, niin jokaiselle hankkeelle tehdään oma hakemus.

Kuka voi hakea?

Apurahoja voivat hakea kuvajournalismin ja dokumentoivan valokuvauksen aloilla toimivat yksityishenkilöt, työryhmät ja yhteisöt. Työryhmät ja yhteisöt ilmoittavat hakulomakkeessa yhteyshenkilönä toimivan nimen ja yhteystiedot.

Apurahaa ei voi hakea toisen henkilön puolesta. Jos olet hakemassa apurahaa, mutta et jostakin syystä voi itse täyttää sähköistä hakemusta, ota yhteyttä asiamieheen.

Apurahoja ei myönnetä takautuvasti, jo toteutuneisiin hankkeisiin, eikä tapauksissa, joissa hakija ei ole esittänyt säätiölle selvitystä aiemmin saamastaan apurahasta.

Liitteet

Hakulomakkeeseen liitetään työsuunnitelma ja ansioluettelo. Nämä tulee liittää hakemukseen PDF-muodossa. Työsuunnitelmasta on käytävä ilmi aikataulu, kustannusarvio ja selvitys kokonaisrahoituksesta. Tee työsuunnitelma harkiten ja tarkista, että se kertoo olennaiset asiat selvästi ja ymmärrettävästi.

Hakemukseen liitetään myös sähköisesti työnäytteet eli valokuvat, maksimissaan 5 kuvaa per hakemus. Valokuvien tallennusmuoto on JPG ja kuvan koko voi olla maksimissaan 4 megatavua. Aiemmista vuosista poiketen kuvanäytteitä ei enää lähetetä säätiön toimistolle, sillä hakemukset arvioidaan sähköisesti.

Kun hakemus on lähetetty säätiön sähköiseen järjestelmään, saat siitä viestin omaan sähköpostiisi. Se on varmistus hakemuksen vastaanottamisesta.

Suosittelijat

Hakemukseen voi liittää suosittelijan tiedot: nimi, organisaatio, puhelinnumero ja sähköposti. Lausuntoja pyydetään tarvittaessa.

Säätiön digitaalisen kuvankäsittelyn kurssi

Säätiö tarjoaa kolmipäiväisen intensiivikurssin 28.2.-2.3.2018 toimituksen ja kirjapainon ammattilaisille sekä kuvajournalismin opiskelijoille. Edellytys Adobe Photoshopin perustaidot ja hyvä hallinta. Hakijoilta odotetaan Photoshopin hyvää tuntemusta, jotta kurssin opetuksessa pysyy mukana ja siitä saa kaiken hyödyn irti. Maininta kokemuksesta kohtaan ”Työsuunnitelma”. Kurssi järjestetään Helsingissä ja sen vetää Timo Kirves. Kurssille mahtuu 7 osallistujaa. Kurssille haetaan merkitsemällä sähköiseen lomakkeeseen kohta Säätiön kuvankäsittelykurssi.

Hakemusten käsittely säätiössä

Apurahahakemukset käsitellään ja arvioidaan helmi-maaliskuun aikana. Myönnetyistä apurahoista ilmoitetaan saajille henkilökohtaisesti maalis-huhtikuussa. Apurahan saajien nimet julkistetaan säätiön kotisivuilla 16.4.2018 mennessä.

Hakemukset käsitellään säätiössä luottamuksellisesti. Päätöksenteossa noudatetaan hyvää säätiötapaa. Yksittäisiä apurahapäätöksiä ei perustella, mikä on normaali käytäntö kaikissa säätiöissä.

Säätiö saa vuosittain huomattavasti enemmän hyviä hakemuksia kuin sillä on jaettavaa. Sen vuoksi kaikkien hyvienkään hakemusten perusteella ei voida myöntää apurahaa.

Apurahan saajan raportointivelvollisuus

Jokainen myönteisen apurahapäätöksen saaja on velvoitettu raportoimaan apurahan käytöstä seuraavan vuoden tammikuun loppuun mennessä. Raportin tulee olla sellainen, että sitä voi vapaasti käyttää säätiön viestinnässä. Säätiö toivoo, että esimerkkejä sen rahoittamien apurahaprojektien kuvista voitaisiin myös käyttää säätiön viestinnässä.

Tietosuojaseloste


HOW TO APPLY FOR A GRANT

The Patricia Seppälä Foundation awards grants for projects in photo journalism, newspaper and periodical photography and documenting and reporting photography, as well as for developing, researching, studying and teaching photo journalism. Grants are also awarded for exhibitions and book projects.

In the text below, you will find instructions for applying for a grant with the help of the foundation’s electronic application service. Questions regarding the application process can be addressed to the foundation’s Executive officer, Ms Paula Arvas, tel. +358 44 586 6144, paula.arvas@patriciaseppalansaatio.fi. In case of technical problems, please contact the application service’s helpdesk. You will find the contact information on the application form. Please read the instructions before you move on to filling in the application.

Application Time

The application time for the Patricia Seppälä Foundation grants is January. In 2018, the electronic application service is available from January 2nd to January 31st. The application is to be submitted via the electronic application service so that the application is saved by 11.59 pm Finnish time (UTC + 2:00) on the last day of application, i.e. January 31st. Note that applications submitted after the deadline will not be processed. Please apply in good time – the electronic service may be congested close to the deadline.

Applying Electronically

Applications are submitted through the electronic application service. You will find a link on these pages. The link will be open from January 2nd up to the 31st (11.59 pm).

The electronic application service will have instructions for logging in. After logging in you will receive a username that will allow you to fill in the application form. The completed form will then be submitted to the foundation through the electronic application service. This means that you do not send your application by regular mail. The foundation will process the applications that have arrived through the electronic application service during the given application time (see above).  Applications that have been submitted too late or by other means than the electronic application service will not be processed.

Only one grant can be applied for with one application form. In case you are applying for more than one grant, you need to fill in an application individually for each grant.

Who Can Apply?

Private individuals, work groups and communities involved in the field of photo journalism and documenting photography are eligible for a grant. Work groups and communities are to name a contact person in their application, and to give his/her contact information.

Grants cannot be applied for by proxy. If you are applying for a grant, but cannot for one reason or another submit an electronic application, please contact the foundation’s Executive Officer (see contact information above).

Grants are not awarded retroactively to projects that have already been realized, nor in cases where the applicant has not given the foundation a specification of previous grants.

Enclosure

The grant application must be completed with a project plan and a resumé as attachments in PDF form. The work plan needs to include a schedule, an estimate of expenditures and details of the project’s overall funding. Design the work plan meticulously and make sure that you have included all the necessary information in an understandable way.

The application must also include electronic evidence of work experience, i.e. photographs. There may be a maximum of five photographs per application. The form of the photos is to be JPG and their size in maximum 4 megabytes. Unlike past application enclosures, this year’s photographic evidence is no longer sent to the foundation’s office, because the applications are assessed in electronic form.

When your application has been successfully submitted in the foundations electronic system, you will receive an email confirmation.

Testimonials

Your application can include the contact information of people, who are willing and able to give a testimonial or a reference for you. This information should include: name, organization, phone number and email address. Testimonials / references will then be requested upon need.

Foundation’s Image Processing Course

Foundation’s Image Processing Course will be in Helsinki in 28.2.-2.3.2018. Timo Kirves will be teaching the intensive course. To apply to the foundation’s Image Processing Course, please fill out the field with the title of the course. Applicants are expected to have good knowledge of Photoshop, so that they can keep up with the teaching and benefit the most from the course. Describe your experience with Photoshop in “Project plan”.

Processing Applications

The grant applications are handled and assessed in February and March. The names of the grant recipients will be published on the foundation’s website by April 16, 2018.

The application process is confidential. Decisions are reached through good foundation practice. No justifications shall be available for individual grant decisions, which is a standard practice in all foundations.

Every year the foundation receives more good applications than it has grants to award. This means that no well-composed application can automatically result in a grant.

Reporting Obligation of Grant Recipients

Each grant recipient is obliged to submit a report on how the grant has been used by the end of January next year. The report has to be in such a form that it can freely be used in the foundation’s communication. The foundation also expresses the wish that images produced with its funding could also be used in the foundation’s communication.

 


 

Harri. Kuva Miisa Kaartisen sarjasta Varhain itsenäistyvät suomalaiset nuoret.
Facebook
Facebook