Patrician blogi

Näkyvän journalismin kolme käsitettä

Näkyvän journalismin kolme käsitettä

Minulta on usein kysytty, mitä eroa on visuaalisella journalismilla ja kuvajournalismilla. Käsitteitä käytetään usein toistensa synonyymeina, mutta niiden suhde on hierarkisempi. Jotta valokuvan erityisluonne mediana tulisi selväksi, tarkasteluun kannattaa ottaa mukaan myös hieman harvinaisempi käsite: valokuvajournalismi. Käsitteiden suhteita voi kuvata oheisella kaaviolla. Valokuvajournalismi on journalismia, jossa käytetään valokuvaa. Kuvajournalismi on laajempi käsite ja sisältää myös …

Read More Read More

Mummini Anja

Mummini Anja

Kuinka moni on ”kotinsa vanki”? Mitä tämä tarkoittaa yksilön kannalta? Mitä on hyvä vanhuus? Onko laitos vai oma koti parempi? Mummini Anja (os. Frilander) syntyi vuonna 1929 Mikkelissä Puumalan Eteissaaressa ja sai aivoinfarktin kolme vuotta sitten. Silloin häneltä halvaantui oikea puoli. Hän asuu edelleen kotonaan ja tänä aikana on poistunut kotoaan vain muutamia kertoja. Olen …

Read More Read More

Kuinka kuvata kriisialueilla?

Kuinka kuvata kriisialueilla?

Kuinka kuvata konfliktialueilla haavoittuvaisessa asemassa olevia ryhmiä? Entä minkälaisia merkityksiä valokuvien esittäminen voi saada, kun ne esitetään kuvattaviin yhteisöihin nähden täysin toisenlaisessa yhteiskunnallisessa ja kulttuurisessa yhteydessä? Kysymykset konflikti- ja kriisikuvien luomista mielleyhtymistä, humanitaarisen representaation kuvastosta sekä kärsimystä välittävien kuvien merkityksistä muodostavat mutkikkaan aihekokonaisuuden, jonka kohtaan työssäni. Kuvilla voidaan parhaimmillaan koskettaa, lisätä myötätuntoa, empatiaa ja tietoisuutta, …

Read More Read More

Uusi kuvajournalisti -palkinnon voittaja Joonas Vohlakari

Uusi kuvajournalisti -palkinnon voittaja Joonas Vohlakari

Kuvajournalismi 2018 -kilpailussa Uusi kuvajournalisti -sarjan voitti Joonas Vohlakari. Tuomariston mukaan ”voittaja on löytänyt elämänmakuisen ja tunnelmallisen aiheensa läheltä, jonne ei välttämättä ole helppo katsoa. Kuvaaja on tehnyt työnsä kunnioituksella kuvattavia kohtaan. Tyyli ei vie kuvaajaa, vaan se palvelee aihetta. Kuvaajasta löytyy paljon potentiaalia ja hän omaa vahvan silmän.” Minkälainen on taustasi ja koulutuksesi kuvaajana? …

Read More Read More

Näin syntyi Itä meidän

Näin syntyi Itä meidän

Alussa oli vain idea pöytälaatikossa. Muutin Vuosaaresta opiskelujen perässä Tampereelle vuonna 2009 ja vannoin tuolloin, etten enää koskaan muuta takaisin Itä-Helsinkiin. Paikkaan, jossa vietin koko lapsuuteni ja suurimman osan nuoruudestani. Toisin kävi. Joskus opiskeluvuosieni loppuvaiheessa, vuosien 2014–2015 varrella, aloin ymmärtämään, että Itä-Helsingissä on jotain sellaista, mitä ei löydä mistään muualta. Sitä ennen piti kuitenkin asua …

Read More Read More

Neljäs Poliittisen valokuvan festivaali on Mahdollisuus

Neljäs Poliittisen valokuvan festivaali on Mahdollisuus

Maaliskuussa käynnistyvä Poliittisen valokuvan festivaali (PVF) kysyy: Miten toimia? Miten ihmiset voivat elää planeetalla tasapainossa muiden elollisten olentojen kanssa? Mitä pitäisi tehdä, kun usko ongelmien ratkaisuun poliittisen päätöksenteon avulla on hiipunut ja raja parlamentaarisen vallan ja globaalin taloudellisen vallan välillä hämärtyy. Festivaali vastustaa käsitystä siitä, että asioihin ei voi vaikuttaa ja nostaa esiin valokuvahankkeita, jotka käsittelevät pienempiä …

Read More Read More

Sataman valot

Sataman valot

Lotta Tuominen oli yksi kymmenestä 15-17-vuotiaasta nuoresta, jotka osallistuivat Helsingin Sanomain Säätiön ja Patricia Seppälän säätiön järjestämään Master Class Mikropizza -työpajaan syksyllä 2018. Blogissamme hän kertoo Sataman valot -projektistaan. Hui, miten jännittävää oli astua eräänä marraskuisena iltana sisään Sataman Valoihin. Paikka ei ole tunnelmallinen, lyhdyin valaistu satama, vaan Ristiinan kyläkapakka. Samasta rakennuksesta löytyi Ärrä, posti ja …

Read More Read More

Facebook
Facebook