Patrician blogi

Valokuvien Itää etsimässä

Valokuvien Itää etsimässä

Onko Suomen itä valokuvissa muuta kuin kliseitä? Sinertäviä vaaroja, harmaita töllejä ja linkuttavia mummoja. Soita, kalmistoja, runonlaulajia ja värttinällä kehrääviä neitsyitä. Talvivaara ja Nuijamaa, hakkuuaukioita ja peräkammarinpoikia. Itää on valokuvattu paljon 1860-luvulta lähtien. Kuvien runsaus herätti minut tutkimaan, miten valokuvaajat ovat idän nähneet ja halunneet sen kertoa. Aihetta koskeva väitöskirjani on valmistumassa, ja osan tuloksista …

Read More Read More

Patricia Seppälän säätiön kuvajournalistipalkinto Heidi Piiroiselle, Heikki Saukkomaalle ja Mikko Suutariselle

Patricia Seppälän säätiön kuvajournalistipalkinto Heidi Piiroiselle, Heikki Saukkomaalle ja Mikko Suutariselle

Patricia Seppälän säätiön kuvajournalistipalkinto jaettiin nyt kuudetta kertaa. Vuonna 2020 sen saa kolme kuvajournalistia: Heidi Piiroinen, Heikki Saukkomaa ja Mikko Suutarinen. Kunkin palkinnon suuruus on 12 000 euroa. Palkintoperustelut ovat seuraavat: Helsingin Sanomissa työskentelevä Heidi Piiroinen (s. 1978) tekee rinnakkain päivittäin vaihtuvaa uutistyötä ja pitkäjaksoisia dokumentaarisia projekteja. Hän avaa globaalisti tärkeitä näkökulmia kuvaamalla lähellä olevia ihmisiä, osoittelematta, antaen …

Read More Read More

Uusi kuvajournalisti -palkinnon voittaja Hannes Paananen

Uusi kuvajournalisti -palkinnon voittaja Hannes Paananen

Maanantaina 16.3.2020 paljastettiin Suomen kuvajournalistien järjestämän Kuvajournalismi 2019 -kilpailun voittajat. Uusi kuvajournalisti -sarjan voitti Hannes Paananen. Tuomaristo luonnehti voittajaa: ”Sarjan muotokuvat ovat erityisen hienoja ja osoitus siitä, että kuvaajalla on kyky päästä lähelle ihmistä. Kuvat ovat sekoitus lavastusta ja spontaaniutta. Kuvaaja on löytänyt kuvattavien erityisyyden. Hänellä on hieno väritaju ja kyky työskennellä minimalistisilla elementeillä.” Kysyimme …

Read More Read More

Aktivismia ihmiskauppaa vastaan

Aktivismia ihmiskauppaa vastaan

Miten valokuvilla voi vaikuttaa? Kuvajournalistit ovat pohtineet tätä kysymystä aina, ja itse päädyin tutkimuksesta valokuvauksen pariin juuri siksi, että uskon kuvien yhteiskunnalliseen voimaan. Valokuvaajana olen tarttunut aiheisiin, joihin olen halunnut vaikuttaa. Tapasin Itohan Okundayen syksyllä 2014 Kaarlenkadun vastaanottokeskuksessa Helsingissä. Etsin kuvattavia turvapaikanhakijoiden elämää käsittelevää dokumentaarista valokuvaprojektiani varten. Okundaye oli ensimmäinen, joka ilmoittautui projektiini, heti samana …

Read More Read More

Elämää ja kuolemaa Laatokan laidalla

Elämää ja kuolemaa Laatokan laidalla

Kylmä helmikuinen perjantai-ilta, istun autossa tuntemattoman miehen kanssa matkalla tuntemattomaan. On vuosi 1999. Viimeinen rajapuomi aukeaa vajaan kolmen tunnin muodollisuuksien jälkeen, jännittää. Ei tässä kauas olla menossa, mutta hieman pelottaa. Kelataan vielä pari vuotta taaksepäin, vuoteen 1997. Brittiläisessä lehdessä pisti silmään pieni artikkeli, jossa itärajamme mainittiin ”maailman suurimmaksi elintasokuiluksi”. Nopea puhelu kollega Jaakko ”Jaska” Julkuselle …

Read More Read More

Miksi aitaa ei saisi kuvata?

Miksi aitaa ei saisi kuvata?

Aikaisin aamulla Obrežjen kylässä Slovenian poliisi pysäyttää minut – taas. Tämä on kolmas kerta kahden päivän sisällä. Selitän asiani lyhyesti: olen kuvaamassa tässä rajalla siksi, että teen kirjaa ja näyttelyä valtioiden väliin rakennetuista aidoista ja muureista. Olen jo valmiiksi ottanut esiin passini ja mikä sitäkin tärkeämpää, pressikorttini. Vaikka slovenialaiset poliisit eivät tajuaisi mitään hankkeestani, heidän …

Read More Read More

Näkyvän journalismin kolme käsitettä

Näkyvän journalismin kolme käsitettä

Minulta on usein kysytty, mitä eroa on visuaalisella journalismilla ja kuvajournalismilla. Käsitteitä käytetään usein toistensa synonyymeina, mutta niiden suhde on hierarkisempi. Jotta valokuvan erityisluonne mediana tulisi selväksi, tarkasteluun kannattaa ottaa mukaan myös hieman harvinaisempi käsite: valokuvajournalismi. Käsitteiden suhteita voi kuvata oheisella kaaviolla. Valokuvajournalismi on journalismia, jossa käytetään valokuvaa. Kuvajournalismi on laajempi käsite ja sisältää myös …

Read More Read More

Mummini Anja

Mummini Anja

Kuinka moni on ”kotinsa vanki”? Mitä tämä tarkoittaa yksilön kannalta? Mitä on hyvä vanhuus? Onko laitos vai oma koti parempi? Mummini Anja (os. Frilander) syntyi vuonna 1929 Mikkelissä Puumalan Eteissaaressa ja sai aivoinfarktin kolme vuotta sitten. Silloin häneltä halvaantui oikea puoli. Hän asuu edelleen kotonaan ja tänä aikana on poistunut kotoaan vain muutamia kertoja. Olen …

Read More Read More

Kuinka kuvata kriisialueilla?

Kuinka kuvata kriisialueilla?

Kuinka kuvata konfliktialueilla haavoittuvaisessa asemassa olevia ryhmiä? Entä minkälaisia merkityksiä valokuvien esittäminen voi saada, kun ne esitetään kuvattaviin yhteisöihin nähden täysin toisenlaisessa yhteiskunnallisessa ja kulttuurisessa yhteydessä? Kysymykset konflikti- ja kriisikuvien luomista mielleyhtymistä, humanitaarisen representaation kuvastosta sekä kärsimystä välittävien kuvien merkityksistä muodostavat mutkikkaan aihekokonaisuuden, jonka kohtaan työssäni. Kuvilla voidaan parhaimmillaan koskettaa, lisätä myötätuntoa, empatiaa ja tietoisuutta, …

Read More Read More

Uusi kuvajournalisti -palkinnon voittaja Joonas Vohlakari

Uusi kuvajournalisti -palkinnon voittaja Joonas Vohlakari

Kuvajournalismi 2018 -kilpailussa Uusi kuvajournalisti -sarjan voitti Joonas Vohlakari. Tuomariston mukaan ”voittaja on löytänyt elämänmakuisen ja tunnelmallisen aiheensa läheltä, jonne ei välttämättä ole helppo katsoa. Kuvaaja on tehnyt työnsä kunnioituksella kuvattavia kohtaan. Tyyli ei vie kuvaajaa, vaan se palvelee aihetta. Kuvaajasta löytyy paljon potentiaalia ja hän omaa vahvan silmän.” Minkälainen on taustasi ja koulutuksesi kuvaajana? …

Read More Read More