Patrician blogi

Ihmiskaupan todellisuus kuvaajan silmin

Ihmiskaupan todellisuus kuvaajan silmin

Kuvajournalistina tärkein työkaluni on kuvaajan ja kuvattavan välinen luottamus. Miten se rakennetaan silloin, kun aihe on niin sensitiivinen, että kuvattavan identiteetti täytyy häivyttää? Vuonna 2018 matkustin ensimmäisen kerran toimittaja Kaisa Beltranin kanssa Espanjaan toteuttamaan juttusarjaa seksuaaliseen hyväksikäyttöön perustuvasta ihmiskaupasta. Solmin Beltranin kanssa ainutlaatuisen kontaktiverkoston poliisiin, järjestöihin, prostituoituihin ja ihmiskaupan uhreihin sekä heidän lähellään toimiviin tahoihin. …

Read More Read More

Uusi kuvajournalisti -sarjan voittaja Toivo Heinimäki

Uusi kuvajournalisti -sarjan voittaja Toivo Heinimäki

Torstaina 1.4.2021 paljastettiin Suomen kuvajournalistien järjestämän Kuvajournalismi 2020 -kilpailun voittajat. Uusi kuvajournalisti -sarjan voitti Toivo Heinimäki. Tuomaristo totesi Heinimäen kuvasarjasta, että se oli ”yllättävä, anarkistinen ja siinä on punk-henkeä. Se kierrättää 90-luvun antiestetiikkaa, joka näyttää nyt tuoreelta. Toivo Heinimäki on luonut oman tyylinsä ja osaa yhdistää eri kuvatyyppejä sarjaansa.” Onnittelemme ja kysymme tuoreelta voittajalta muutaman …

Read More Read More

Kohdata ja katsoa – työskentelyni valokuvaajana

Kohdata ja katsoa – työskentelyni valokuvaajana

Aloitin valokuvauksen opinnot Muurlan opistossa 1996. Opiskeluvuoden päätteeksi tein näyttelyn nimeltään Ei voi pitää punaista. Tallensin kuviini isoäitini arjen pappani kuoleman jälkeen. Puolessa vuodessa kuvattu harjoitustyö oli silmiä avaava. Ymmärsin toiminnan valokuvaajana olevan paljon muutakin kuin kuvaustapahtuman hetkellä tehtyjä valintoja valosta ja rajauksesta. Valokuvaaminen on myös puhetyötä ja nonverbaalista viestintää, jonka päämääränä on turvallinen ja avoin kohtaaminen.  …

Read More Read More

Valokuvien Itää etsimässä

Valokuvien Itää etsimässä

Onko Suomen itä valokuvissa muuta kuin kliseitä? Sinertäviä vaaroja, harmaita töllejä ja linkuttavia mummoja. Soita, kalmistoja, runonlaulajia ja värttinällä kehrääviä neitsyitä. Talvivaara ja Nuijamaa, hakkuuaukioita ja peräkammarinpoikia. Itää on valokuvattu paljon 1860-luvulta lähtien. Kuvien runsaus herätti minut tutkimaan, miten valokuvaajat ovat idän nähneet ja halunneet sen kertoa. Aihetta koskeva väitöskirjani on valmistumassa, ja osan tuloksista …

Read More Read More

Patricia Seppälän säätiön kuvajournalistipalkinto Heidi Piiroiselle, Heikki Saukkomaalle ja Mikko Suutariselle

Patricia Seppälän säätiön kuvajournalistipalkinto Heidi Piiroiselle, Heikki Saukkomaalle ja Mikko Suutariselle

Patricia Seppälän säätiön kuvajournalistipalkinto jaettiin nyt kuudetta kertaa. Vuonna 2020 sen saa kolme kuvajournalistia: Heidi Piiroinen, Heikki Saukkomaa ja Mikko Suutarinen. Kunkin palkinnon suuruus on 12 000 euroa. Palkintoperustelut ovat seuraavat: Helsingin Sanomissa työskentelevä Heidi Piiroinen (s. 1978) tekee rinnakkain päivittäin vaihtuvaa uutistyötä ja pitkäjaksoisia dokumentaarisia projekteja. Hän avaa globaalisti tärkeitä näkökulmia kuvaamalla lähellä olevia ihmisiä, osoittelematta, antaen …

Read More Read More

Uusi kuvajournalisti -palkinnon voittaja Hannes Paananen

Uusi kuvajournalisti -palkinnon voittaja Hannes Paananen

Maanantaina 16.3.2020 paljastettiin Suomen kuvajournalistien järjestämän Kuvajournalismi 2019 -kilpailun voittajat. Uusi kuvajournalisti -sarjan voitti Hannes Paananen. Tuomaristo luonnehti voittajaa: ”Sarjan muotokuvat ovat erityisen hienoja ja osoitus siitä, että kuvaajalla on kyky päästä lähelle ihmistä. Kuvat ovat sekoitus lavastusta ja spontaaniutta. Kuvaaja on löytänyt kuvattavien erityisyyden. Hänellä on hieno väritaju ja kyky työskennellä minimalistisilla elementeillä.” Kysyimme …

Read More Read More

Aktivismia ihmiskauppaa vastaan

Aktivismia ihmiskauppaa vastaan

Miten valokuvilla voi vaikuttaa? Kuvajournalistit ovat pohtineet tätä kysymystä aina, ja itse päädyin tutkimuksesta valokuvauksen pariin juuri siksi, että uskon kuvien yhteiskunnalliseen voimaan. Valokuvaajana olen tarttunut aiheisiin, joihin olen halunnut vaikuttaa. Tapasin Itohan Okundayen syksyllä 2014 Kaarlenkadun vastaanottokeskuksessa Helsingissä. Etsin kuvattavia turvapaikanhakijoiden elämää käsittelevää dokumentaarista valokuvaprojektiani varten. Okundaye oli ensimmäinen, joka ilmoittautui projektiini, heti samana …

Read More Read More

Elämää ja kuolemaa Laatokan laidalla

Elämää ja kuolemaa Laatokan laidalla

Kylmä helmikuinen perjantai-ilta, istun autossa tuntemattoman miehen kanssa matkalla tuntemattomaan. On vuosi 1999. Viimeinen rajapuomi aukeaa vajaan kolmen tunnin muodollisuuksien jälkeen, jännittää. Ei tässä kauas olla menossa, mutta hieman pelottaa. Kelataan vielä pari vuotta taaksepäin, vuoteen 1997. Brittiläisessä lehdessä pisti silmään pieni artikkeli, jossa itärajamme mainittiin ”maailman suurimmaksi elintasokuiluksi”. Nopea puhelu kollega Jaakko ”Jaska” Julkuselle …

Read More Read More

Miksi aitaa ei saisi kuvata?

Miksi aitaa ei saisi kuvata?

Aikaisin aamulla Obrežjen kylässä Slovenian poliisi pysäyttää minut – taas. Tämä on kolmas kerta kahden päivän sisällä. Selitän asiani lyhyesti: olen kuvaamassa tässä rajalla siksi, että teen kirjaa ja näyttelyä valtioiden väliin rakennetuista aidoista ja muureista. Olen jo valmiiksi ottanut esiin passini ja mikä sitäkin tärkeämpää, pressikorttini. Vaikka slovenialaiset poliisit eivät tajuaisi mitään hankkeestani, heidän …

Read More Read More

Näkyvän journalismin kolme käsitettä

Näkyvän journalismin kolme käsitettä

Minulta on usein kysytty, mitä eroa on visuaalisella journalismilla ja kuvajournalismilla. Käsitteitä käytetään usein toistensa synonyymeina, mutta niiden suhde on hierarkisempi. Jotta valokuvan erityisluonne mediana tulisi selväksi, tarkasteluun kannattaa ottaa mukaan myös hieman harvinaisempi käsite: valokuvajournalismi. Käsitteiden suhteita voi kuvata oheisella kaaviolla. Valokuvajournalismi on journalismia, jossa käytetään valokuvaa. Kuvajournalismi on laajempi käsite ja sisältää myös …

Read More Read More