Uusi kuvajournalisti -sarjan voittaja Toivo Heinimäki

Torstaina 1.4.2021 paljastettiin Suomen kuvajournalistien järjestämän Kuvajournalismi 2020 -kilpailun voittajat. Uusi kuvajournalisti -sarjan voitti Toivo Heinimäki. Tuomaristo totesi Heinimäen kuvasarjasta, että se oli “yllättävä, anarkistinen ja siinä on punk-henkeä. Se kierrättää 90-luvun antiestetiikkaa, joka näyttää nyt tuoreelta. Toivo Heinimäki on luonut oman tyylinsä ja osaa yhdistää eri kuvatyyppejä sarjaansa.” Onnittelemme ja kysymme tuoreelta voittajalta muutaman kysymyksen.

Minkälainen on taustasi kuvaajana?

Sain paperit käteen Lahden Muotoiluinstituutin valokuvalinjalta keväällä 2020. Jo ennen kouluaikaa pidin päivittäin kameraa mukanani ja jostain syystä se tuntuu yhä luontevalta. Kuvaan aika paljon, mutta paras osuus valokuvaamisessa on jälkityöt – kuvien järjestely sekä pohtiminen mitkä kuvat toimivat keskenään ja minkälaisia maailmoja ne luovat. Lehtikeikoilla koitan pitää samanlaista meininkiä yllä, vaikka tuollainen “kuvaa paljon, mieti jälkikäteen” -tyyli ei aina siinä yhteydessä ole ehkä paras vaihtoehto.

Makkarapaketti. Kuva julkaistu osana ruuan jalostusta käsittelevää artikkelia Helsingin Sanomissa huhtikuussa 2020.

Millä kuvilla osallistuit Uusi kuvajournalisti -sarjaan?

Osallistuin kisaan sekalaisella kasalla kuvia vuodelta 2020. Siinä on sekä lehdissä julkaistuja kuvia että julkaisemattomia kuvia omista henkilökohtaisista projekteistani yhtenä soppana.

Miksi valitsit juuri nämä kuvat?

Yritin rakentaa kuvasarjan, joka toimii hyvin yhteen, vaikka kuvat ovatkin sieltä täältä. Viime aikoina oma mieltymykseni kuvien suhteen on liikahdellut abstraktimpaan suuntaan, mutta koitin tähän kokonaisuuteen valita kuvia pitäen mielessä dokumentaarisuuden. Tein sarjan melko nopeasti: Printtasin pinon kuvia sekä työkeikoilta että omista projekteistani ja yhdistelin niistä setin, joka visuaalisesti miellytti itseäni. Zip-kansion vääntäminen kuvista kisaa varten oli prosessin aikaa vievin vaihe.

Renkomäki on Lahden kaupunginosa noin 6 kilometriä keskustan eteläpuolella. Sumu laskeutui paikallisen rautakaupan pihaan marraskuussa 2020.

Minkälaisia tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on valokuvauksen suhteen?

Tulevaisuudessa haluaisin tehdä enemmän kuvia ja kuvakerrontaa, joka liikkuu avoimesti dokumentaarisuuden ja fiktion rajapinnalla. Minulle tarinankerronta on loppupeleissä aina tasapainottelua faktan ja fiktion välillä, puolelta toiselle keikkuen.

Perustin myös syksyllä 2020 valokuvaan painottuneen pikkukustantamon, joka on erikoistunut pienjulkaisuihin ja kaikenlaiseen kikkailuun printin parissa. Se kulkee nimellä UTU tai nyttemmin UTU press, koska en perustamishetkellä tajunnut, että UTU on Turun yliopiston lyhenne. Utu oli ja on yhä hyvä suomenkielinen sana minun mielestäni. Ehkä tästä selvitään ilman suuria sekaannuksia.

www.toivoheinimaki.com

instagram: @toivo123456 & @utu.painaa

Yöllinen maisema Viron Viljandissa heinäkuussa 2020.

Artikkelin aloituskuva: Olin kuvaamassa syksyllä 2020 Libero -lehteen reportaasia Kontulan ostarilta. Freddyksi esittäytynyt mies huomasi minut kamerani kanssa ja tuli pyytämään muutamia tuoreita kuvia itsestään. Lopulta tämä diptyykki Freddystä julkaistiin osana juttua Liberon numerossa 4/2020.

Patricia Seppälän säätiö sponsoroi Uusi kuvajournalisti -sarjan 2 000 euron palkinnon.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *